Friday, March 19, 2010

Urban sprawl in Malaysian is be caused infestation

Rebakan Bandar di Malaysia lebih kerana infestasi

Rebakan Bandar dipengaruhi oleh banyak hal. Ada diantaranya adalah faktor polisi (policy), faktor pendorong (driving factors), kecilnya faktor penghambat (handicap), mahupun keberadaan guna lahan eksisting. Masing-masing faktor berlaku secara bersama-sama tidak terpisahkan satu dengan yang lain.

Polisi memainkan peranan penting kerana mampu membatasi lokasi yang boleh dan tak boleh untuk diubah menjadi bentuk guna tanah bandar. Hutan simpanan, area taman, area resapan, area militer dan tanah miring merupakan antara bentuk guna tanah yang tidak boleh diubah menjadi bentuk lain. Polisi boleh bersifat mutlak (tidak boleh diubah sedikitpun) sampai boleh diubah tetapi dalam batas peratus tertentu seperti tanah resapan air hujan untuk kepentingan ekonomi/golf tetapi tidak boleh untuk perumahan. Polisi juga boleh menyebabkan arah perubahan rebakan Bandar kerana adanya bukit miring dan resapan air menghalagi arah rebakan Bandar.

Kalau polisi bersifat dari atas, maka driving factors rebakan Bandar lebih kerana faktor dalaman seperti kepadatan penduduk, jarak terhadap pusat Bandar, geologi tanah, jarak ke jalan, jarak ke pantai. Faktor pendorong boleh meningkatkan besar rebakan Bandar yang besar pengaruhnya berbeza-beza di setiap tempat. Sebagai contoh di tempat dengan kepadatan penduduk yang tinggi mendorong terjadi rebakan Bandar kerana bertambahnya perumahan. Demikian juga faktor jarak terhadap Bandar mahupun jarak terhadap jalan dan pantai boleh jadi mempengaruhi besar rebakan Bandar, walaupun tidak selalunya berlaku seiring sejalan.

Tidak selalunya kampong yang lebih dekat Bandar mengalami perubahan guna tanah lebih awal berbanding yang lebih jauh. Ini kerana infestor lebih memilih harga lebih murah iaitu di luar Bandar. Penyebab lain adalah faktor kepemilikan yang tidak semua pemilik tanah mahu melepaskan tanahnya untuk dijual kepada pihak lain. Baik kerana harga tidak bersepakat mahupun spekulasi (menunggu harga lebih tinggi di masa hadapan). Boleh jadi jikalau harga sudah tinggi, tanah yang semula tidak dijual kemudian berubah dijual.

Fenomena infestor sebagai faktor pendorong rebakan Bandar lebih pantas terjadi menarik untuk dikaji. Sebahagian masyarakat sekitar Bandar Metropolitan Kuala Lumpur lebih memilih rumah yang telah disediakan oleh kerajaan mahupun infestor swasta berbanding membangun rumah sendiri. Baik dengan alas an dekat lokasi kerja mahupun keselesaan seperti tersedia jalan, khidmat kutip sampah dan khidmat pengelolaan air kumbahan serta kemudahan lain yang kurang tersedia di kampung. Sebahagian kecil masyarakat kampong yang lain lebih memilih membangun di sekitar rumah dengan alasan telah masuk masa pencen, mendirikan di atas tanah waris (jimat biaya) mahupun berkumpul dengan ibu bapa.

Antara kedua hal tersebut, faktor infestor lebih banyak dijumpai sebagai penyebab rebakan Bandar di sekitar Bandar Kuala Lumpur berbanding faktor alami (membangun secara persendirian). Hal ini tampak dari banyaknya rumah yang dibangun dalam sekali projek,.Tampak pula dominasi infestor dari luas dan banyaknya kegiatan land clearing di sekitar Bandar sebagai tapak rancangan taman perumahan. Oleh sebab it bolehlah dibuat simpulan bahawa rebakan Bandar di sekitar Bandar metropolitan Kuala Lumpur dominan oleh pengaruh infestor berbanding persendirian.


By: Mochamad Rosul

No comments: