Wednesday, April 21, 2010

Pantai Morib dan Kelanang Ramai Pengunjung

Hari Ahad, 18 April 2010 nampak Pantai Kelanang dan Morib dikunjungi ramai wisatawan. Pantai ini terletak di bahagian selatan Negeri Selangor, Daerah Kuala Langat, Mukim Morib dan Kelanang. Berbeza dengan pantai Gold Coast Sepang, pantai ini bercirikan pantai lumpur sebagai tempat tumbuh tanaman bakau (mangrove) serta memiliki pantai yang sangat landai dengan view kapal berlabuh.

Daya tarik

Ramainya pengunjung kerana disamping hari cuti kerja dan sekolah, juga didukung oleh pelbagai daya tarik kemudahan awam obyek wisata dan akses transportasi seperti jalan yang mudah dijangkau. Jaraknya kurang lebih 10 km daripada Pekan Banting atau waktu kurang daripada 30 minit. Dari kejauhan tampak kapal besar sedang berlabuh di tengah laut ikut menambah indahnya pemandangan dari pantai.
Potensi yang dimiliki adalah playground untuk kanak-kanak disertai alat permainan, tanah perkemahan, gazebo untuk duduk-duduk, kedai makan dan souvenir serta tempat parking. Mangrove juga menjadikan obyek wisata menjadi lebih sejuk dan menarik. Daun sebagai penghasil oksigen menjadikan tempat ini selesa sebagai tempat berkemah, makan bersama keluarga atau kawan maupun tempat bermain. Pengunjung boleh juga menikmati pemandangan sepanjang pantai Kelanang sehingga Morib bahkan sampai ke Sepang dengan menyusuri jalan yang dibina berhampiran pantai.

Playground sebagai daya tarik wisata
Masalah
Masalah utama adalah tidak adanya sistem angkutan awam menuju obyek wisata. Selama ini wisatawan mengandalkan angkutan kenderaan pribadi. Dengan kata lain masyarakat yang memiliki kenderaan sahaja atau sewa kenderaan yang boleh masuk kawasan pantai. Kalau sistem angkutan awam ini ada, boleh memudahkan masyarakat awam pergi jalan-jalan lebih ramai lagi, disamping memudahkan penduduk di Morib mahupun Kelanang bepergian lebih jimat.
Beberapa tanaman bakau tampak sudah mati, mungkin oleh sebab tiadanya suplai air tawar daripada darat atau kerana tiadanya kepedulian pengelola obyek wisata. Bekas tanaman mangrove yang telah mati masih tampak di gisik pantai. Sebenarnya mangrove ini berfungsi sebagai penahan gelombang dan mempertahankan kadar keasaman air. Itulah sebabnya beberapa pantai barat semenanjung Malaysia yang memiliki mangrove, rumah penduduk dan masyarakat lebih selamat berbanding yang pantainya tidak memiliki mangrove.
Potensi nelayan tidak dimanfaatkan sebagai obyek wisata. Hasil tangkapan ikan nelayan tidak diekspos untuk wisata padahal dijumpai ramai nelayan bersama perkumpulan nelayan. Pelancong tidak dapat membeli ikan atau membakar ikan yang dibeli dari langsung nelayan. Nelayan masih belum menjadi bagian obyek wisata pantai melainkan berasingan dalam sistem kepariwisataan pantai.
Aktiviti pengunjung yang terbatas oleh sebab jenis pantainya yang berlumpur tidak memungkinkan atraksi pantai lebih banyak. Demikian juga aktiviti nelayan juga terbatas kerana pengaruh pasang surut air laut dan lumpur. Itulah sebab mengapa pembinaan kea rah laut kurang berkesan berbanding kea rah darat.

Ketika pantai surut nelayan tidak dapat ke laut

Patut dipertahankan

Tiket masuk masuk percuma adalah antara perkara yang perlu dipertahankan. Disamping itu perlu mengekalkan keberadaan mangrove sebagai wisata pendidikan. Akses yang mudah ke obyek wisata serta menjaga tetap terpeliharanya pelbagai kemudahan awam daripada kerosakan. Ekosistem mangrove perlu dikekalkan sebagai obyek wisata khas pantai Morib dan Kelanang yang berbeza dengan pantai yang lain.




Mangrove perlu kekal sebagai ciri khas pantai Morib dan Kelanang


Post by Mochamad Rosul
http://mrosul.blogspot.com/

No comments: