Sunday, March 1, 2009

National Phisical Plan (NPP)

Bahagian ini menjelaskan tentang perancangan fizikal nasional atau NPP khususnya di Semenanjung Malaysia. Perbincangan meliputi kerangka kerja perancangan pembangunan nasional; sasaran, tujuan dan prinsip; konteks perancangan, strategi pembangunan, polisi, dan mekanisme pelaksanaan undang-undang perancangan pada tingkat nasional. Masing-masing memiliki kaitan erat satu dengan lainnya sehingga tidak dapat dipisahkan. Perbincangan juga memiliki kaitan dengan perancangan lain seperti ekonomi, ruang mahupun perancangan pada level yang berbeza.

Perancangan Ekonomi Nasional telah dilaksanakan Malaysia semenjak kemerdekaan (31 Ogos 1957) dan telah berhasil melakukan transformasi dari ketergantungan ekonomi sektor perlombongan dan tanaman pertanian ke pelbagaian dan perbanyakan industri. Meskipun demikian, jurang perbezaan kemajuan pembangunan secara nasional masih pun nampak. Perancangan ruang nasional telah memberi kewenangan bagi perancangan peringkat bawah iaitu perancangan negeri (meliputi Perancangan Pembangunan Negeri, Perancangan Struktur/Wilayah dan Perancangan atau Polisi Sektoral) dan tempatan (meliputi Perancangan Tempatan dan Perancangan Kawasan Khas). Perancangan secara nasional ini memberikan kewenangan negeri dan tempatan untuk menangani kawasan yang tidak selaras dan belum memiliki panduan rancangan untuk berkongsi tafsiran dalam mewujudkan tujuan pembangunan nasional. Diharapkan hasil perancangan negeri dan tempatan dapat melampaui target hasil pembangunan secara nasional dalam pemanfaatan sumber-sumber nasional. Perancangan fizikal nasional bermaksud untuk mengisi jurang perbezaan pembangunan antara negeri ini dan menyediakan kerangka kerja bagi perancangan fizikal nasional.

Fungsi perancangan fizikal nasional ialah untuk mengisi jurang perbezaan dalam kemajuan pembangunan nasional. Fungsinya juga untuk penguatan perancangan nasional dengan menyediakan ruang untuk polisi ekonomi nasional, koordinasi pelaksana kegiatan sektoral dengan menyediakan ruang untuk polisi sektoral, menyediakan kerangka kerja perancangan wilayah, negeri dan tempatan serta menyediakan polisi perancangan fizikal. Fungsi utama perancangan fizikal nasional adalah menterjemahkan tujuan sosio-ekonomi dari visi 2020, OPP (Outline Perspective Plan) 3 dan 8 MP (the eighth Malaysia Plan) seperti dalam tujuan nasional sektoral ke dalam dimensi ruang nasional untuk memberikan panduan distribusi secara geografi tentang tujuan antara negeri-negeri dan tempatan.

Akta Perancangan Bandar dan Negara 1976 amendment 2001, Akta A1129 merupakan undang-undang dasar rasmi yang dapat digunakan untuk menyusun perancangan fizikal nasional kerana dapat memberikan pelbagai penjelasan. Pernyataan yang ditulis dalam perancangan merupakan polisi strategi yang bertujuan memberikan jalan umum dan arah kecenderungan pembangunan fizikal bangsa akan dilakukan. Akta membantu memecahkan permasalahan perancangan yang diperlukan untuk memberikan kepastian polisi strategi. Akta juga mengandungi perkara-perkara lain yang perlu perakuan atau sebagai asas bagi perancangan fizikal nasional untuk merancang beberapa kes yang khas.

Perancangan fizikal nasional mempersiapkan secara terus-menerus proses perundingan antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negara serta polisi yang harus diambil dalam polisi urbanisasi nasional saat kini dan polisi lain sejenis. Perancangan fizikal nasional terbatas pada Semenanjung Malaysia dan tidak digunakan untuk Sabah dan Sarawak kerana berbeza materi perancangan undang-undang.

Akta mensyaratkan bahawa perancangan dipertimbangkan setiap lima tahun bersama dengan pertimbangan Perancangan Pembangunan lima tahun nasional. Walau demikian, tidak semua aspek perancangan akan diubah pada masa kajian semula kerana sebahagian materi perancangan telah menjadi cadangan yang sudah ditetapkan pasti sehingga tinggal memerlukan penetapan sahaja. Aspek perancangan ini termasuk wilayah reka bentuk untuk pemuliharaan atau mengatur di luar area untuk perlindungan sumber air. Cadangan pembangunan lain seperti konstruksi infrastruktur nasional utama boleh juga memerlukan pelaksanaan yang menerus lebih dari 10 tahun. Perancangan fisikal nasional seharusnya memiliki dua pandangan iaitu jangka pendek untuk tujuan sosial ekonomi dari FYMP (Five Year Malaysia Plan) dan jangka panjang pandangan visi 2020.

Matlamat perancangan fizikal nasional adalah institusi kerangka kerja nasional yang cekap, saksama dan berkekalan untuk memberikan panduan keseluruhan pembangunan negara terhadap kejayaan pembangunan nasional tahun 2020. Untuk mencapai kejayaan matlamat, empat tujuan saling terkait yang dikenal pasti iaitu untuk merasionalkan perancangan ruang nasional guna mewujudkan ekonomi yang cekap dan kebersaingan global, untuk mengoptimumkan penggunaan tanah dan sumber semula jadi guna pembangunan berkekalan, untuk menaikkan keseimbangan pembangunan wilayah guna persatuan nasional, serta menjamin kualiti ruang dan alam sekitar serta perbezaan kualiti hidup yang tinggi.

Dalam mendukung tujuan perancangan fizikal nasional, perlu mengikuti prinsip-prinsip perancangan: Prinsip (P) 1 pembangunan negara sebagai satu kesatuan unit yang terpadu, P2 meningkatkan luas area yang memiliki potensi dapat tumbuh pesat, P3 memaksimumkan penggunaan prasarana saat ini dan terikat merasa memilikinya, P4 melindungi tempat dan lokasi warisan bersejarah nasional, P5 menggalakkan pembangunan berasas wilayah, P6 meningkatkan transport am dan menggantikan penggunaan kenderaan peribadi untuk angkutan dalam bandar dan pergerakan antara bandar, P7 berusaha mewujudkan bentuk bandar ke arah yang rapat (compakta) dan mudah dikenal dengan jelas, P8 menghindari gangguan stabiliti alam sekitar, P9 kemudahan pembangunan berasas k-economy (a knowledge-based economy), P10 penguatan jaringan bandar dan desa.

Perancangan fizikal nasional juga menggunakan konteks semasa untuk melihat aturan dalam pembangunan nasional. Dalam konteks global terdapat peningkatan persaingan iklim infestasi internasional secara terus-menerus. Kerana penting bagi Malaysia sebagai sebuah bangsa perdagangan dan telah memiliki kepercayaan bahawa posisi perdagangan dapat tumbuh pada masa hadapan, negara mudah jatuh bangun antara bangsa dan munculan ancaman daripada pesaing, lagipun untuk mewujudkan tujuan visi 2020 menjadi negara maju tahun 2020, bangsa harus mengelola angka pertumbuhan yang tinggi dan angka infestasi yang tinggi. Pertumbuhan yang tinggi perlu diimbangi dengan pertumbuhan ekonomi yang merata.

Sejumlah sifat-sifat mustahak dalam setting pembangunan nasional, termasuk pembangunan berjangka lama dan kecenderungan serta pilihan strategi pembangunan dijelaskan berikut ini. Sifat-sifat penting meliputi penganekaan pembangunan antara wilayah, proses menerus pengelolaan struktur ekonomi dengan menurunkan ambil peran pertanian dan menumbuhkan sektor bandar yang berasas perkilangan dan perkhidmatan. Lain itu, meningkatkan potensi yang berasas teknologi, nilai tambah dan aktiviti bantuan modal seperti ICT dan bioteknologi sepertimana dalam wisata, pendidikan dan perkhidmatan kesihatan. Dengan penstrukturan semula ekonomi, penstrukturan semula tenaga kerja dengan mengganti terhadap tuntutan untuk keahlian yang tinggi dan tenaga kerja terdidik. Menjadikan urbanisasi tidak hanya pemusatan penduduk di wilayah bandar tetapi juga kesedaran dalam sebuah wilayah bandar yang disebut konurbasi (bandar gabungan) meliputi Kuala Lumpur, George Town dan Johor Bahru.

Sebagai sebuah konurbasi Kuala Lumpur, George Town dan Johor Bahru perlu untuk mengambil kira kemampuan untuk sukses persaingan menentang bandar-bandar antara bangsa seperti Shanghai, Hong Kong, Shenzhen, Singapura, Bangkok dan lain-lain, dengan menggunakan strategi pembangunan perancangan fizikal nasional. Strateginya ialah melaksanakan pembangunan untuk sektor perkilangan dan perkhidmatan, khasnya dalam sektor ICT yang mula tumbuh dan muncul, bioteknologi, pendidikan, perkhidmatan kesihatan, wisata (bukan resort) dan membangun sesuai jenis infrastruktur yang boleh digunakan untuk infestasi sektor-sektor tersebut. Ibu negeri yang berada di luar area konurbasi, walaupun demikian tetap mendukung bagi keperluan perkhidmatan dan kemudahan-kemudahan. Bandar kecil dan menengah seharusnya dibina mengikuti ciri-ciri khas yang ada padanya dan ciri ekonomi tempatan. Jaringan ekonomi bandar-desa digalakkan untuk mendukung perubahan secara struktural dalam pertanian dan untuk menggantikan pertanian dan kerugian urbanisasi dengan keuntungan penduduk desa. Pembangunan di desa seharusnya dipusatkan pada pusat pertumbuhan desa dan perkhidmatan desa seharusnya diulas lebih dalam untuk memberikan perubahan kepada struktur penduduk desa.

Perancangan fizikal nasional juga harus dialamatkan untuk menangani isu ketidakseimbangan wilayah. Ini seharusnya dijalankan selagi menghindari persaingan internal dan dalam masa yang sama optimis dengan ketersediaan sumber. Strategi pengambilan seharusnya realistik dan sesuai kemampuan. Keseimbangan wilayah dijelaskan sebagai akses untuk menuju kesamaan pendapatan dan kesejajaran, kesempatan yang sama dalam pembangunan. Sumber asas industri, aktiviti hutan asas dan industri, aktiviti pertanian asas, pelancongan, eco-tourism, industri berasas seni dan aktiviti lain yang secara langsung untuk pembangunan wilayah yang kecil dan infrastruktur yang sesuai di wilayah ini diperlukan untuk mendukung aktiviti.

Sebagai perancangan fizikal, wajib pada NPP untuk meneliti distribusi guna tanah untuk memastikan guna tanah yang optimum. Pertanian tidak diharapkan menjadi luas area tetapi meningkat produktivitinya. Tuntutan terbesar terhadap tanah adalah untuk bandar tetapi keperluan yang sangat besar terhadap tanah adalah relatif kecil berbanding potensi tanah yang tersedia untuk pembangunan bandar. Bagaimanapun, perancangan tempatan akan memerlukan penyesuaian lokasi tanah yang tersedia. Untuk membantu perancangan tanah tempatan adalah tergantung pada kategori terhadap pentingnya peran pertanian terhadap negara, produktiviti pertanian dan sensitiviti alam sekitar dan tingkatan. Tujuan adanya tingkatan adalah untuk dapat menentukan tanah boleh untuk ditukar ke penggunaan lain atau untuk pemuliharaan jangka panjang.

Dengan semakin berkurangnya luas hutan yang tersedia beralih fungsi menjadi pertanian atau bandar, maka terdapat cadangan bagi majlis nasional yang berbagai-bagai aktiviti terhadap alam sekitar, meskipun aktiviti ini menunjukkan kebimbangan yang berat terhadap alam sekitar semula jadi, seperti majlis kehutanan, Majlis zon pantai dan majlis alam sekitar. NPP mencadangkan pembatasan wilayah hutan yang akan terhubung ke area pemuliharaan. Keperluan persediaan air masa hadapan akan juga dilindungi dengan pemuliharaan sungai yang memiliki potensi dan sumber air bawah tanah.

Dalam transport nasional, NPP menyarankan komitmen jangka panjang untuk mewujudkan sistem kereta api cepat dan dalam transport tempatan ada komitmen untuk senang hati menggunakan transport umum. Infrastruktur seharusnya diusulkan agar sesuai untuk area khas dan harapan terhadap pembangunan.

Penyusunan NPP diasaskan pada polisi berikut ini. NPP1, Perancangan fizikal nasional seharusnya berkhidmat sebagai kerangka kerja untuk mencapai perpaduan dan perancangan guna tanah berkekalan di dalam negara. NPP 2, Perancangan bandar berasas pada aktiviti yang seharusnya diambil dari konsep “pemilihan pusat” untuk pusat bandar strategis bagi semua negeri. NPP 3, Kerjasama dalam perancangan fizikal antara Malaysia dan negara jiran ASEAN harus diperkuat. NPP 4, Sumber alam dan tanah pada wilayah yang kurang berkembang harus digunakan secara berkekalan untuk meningkatkan produktiviti dalam wilayah dan mengurangi ketidakseimbangan wilayah. NPP 5, Perancangan untuk pembangunan tanah industri harus diambil dari konsep “Industri secara berkelompok”. NPP 6, Dukungan pertanian harus diambil dari pengetahuan dari kekuatan dan kesempatan dari adanya urbanisasi. NPP7, Delapan strategi meliputi muda agriculture development authority (MADA), Kemubu agriculture development authority (KADA), integrated agriculture development project (IADP) Kerian-Sungai Manik, IADP Barat Laut Selangor, IADP Pulau Pinang, IADP Seberang Pulau Perak, IADP Terengganu Utara (KETARA) dan IADP Kemasin-Semarak harus dipelihara. NPP 8, Perbezaan zon pembangunan pelancongan harus terpusat pada perbezaan pakej produk pelancongan untuk membuat maksimum sumbernya dan keuntungan lokasi.

Selain itu polisi NPP 9 menyatakan bahawa pemusatan pertumbuhan bandar dalam sebuah bandar gabungan harus dijangka dan disesuaikan. NPP 10, Pertumbuhan empat bandar gabungan utama meliputi Kuala Lumpur, George Town, Johor Bahru dan Kuantan harus didukung. NPP 11, bandar gabungan harus dirancang dan dikembangkan sebagai wilayah berpadu. NPP 12, Bandar, bandaraya atau desa yang terpisah secara persendirian mahupun fizikalnya terhadap bandar gabungan harus mendapatkan pengelolaan. NPP 13, Bandaraya dengan ciri-ciri yang khas harus dikenal pasti dan pembangunan projek eksploitasi terhadap ciri-ciri khas harus mendapat sokongan infrastruktur yang bersesuaian. NPP 14, bandar kecil dan menengah seharusnya dibina mengikut potensi ekonomi tempatan. NPP 15, Pembangunan Pusat-pusat Pertumbuhan Desa seharusnya diperkuat kembali untuk rasionalisasi perkhidmatan dari jumlah penduduk. NPP 16, Perancangan baku akan dibuat untuk memenuhi pembangunan negara. NPP 17, Reka bentuk pihak berkuasa pusat harus dicas dengan tanggung jawab untuk mengumumkan pada informasi asas secara tetap tentang perubahan guna tanah.

Polisi selanjutnya adalah NPP 18, Wilayah peka perubahan alam sekitar (environmentally sensitive area/ESA) harus memiliki perpaduan dalam perancangan dan pengelolaan guna tanah dan sumber alam untuk memberi kepastian pembangunan berkekalan. NPP 19, Sebuah pusat hutan (central forest spine/CFS) harus didirikan sebagai tulang belakang area jaringan sensitif alam persekitaran. NPP 20, Ekosistem pesisir yang mudah berubah harus dilindungi dan digunakan secara berkekalan. NPP 21, Pembangunan tanah di tempat tinggi harus betul-betul terkawal pelindung keselamatan manusia dan kualiti alam sekitar. NPP 22 Seluruh sumber air permukaan dan air dalam tanah merupakan aset strategis untuk dikawal dan digunakan secara optimum.

Selanjutnya polisi transport terdiri atas NPP 23 – 28 berikut ini. NPP 23, dalam mengiktiraf hubungan antara guna tanah dan jaringan transport nasional yang padu harus didirikan. NPP 24 berisi sebuah sistem kereta api dengan kelajuan tinggi harus didirikan. NPP 25, Jaringan jalan nasional harus perluaskan untuk perjalanan wilayah dan akses tempatan. NPP 26, Pembangunan lapangan terbang utama dan pelabuhan laut harus mengikuti fungsi sebagai pelengkap untuk mempertingkatkan persaingan ekonomi nasional dan kemudahan kedatangan pelancong luar negara. NPP 27 konsep pembangunan yang berorientasi transit (the transit oriented development/TOD) harus berfungsi sebagai dasar perancangan guna tanah bandar dan transport meyakinkan. NPP 28 menyatakan bahawa dalam semua pusat-pusat bandar, sistem transport umum harus ditingkatkan.

Berikutnya Polisi tentang infrastruktur. Polisi pada NPP 29 berisi keharusan untuk menyiapkan kerangka kerja ruang untuk menghantarkan perkhidmatan infrastruktur padu peringkat nasional dan wilayah serta kumpulan bandar utama. NPP 30, persediaan dan kiraan permintaan kuantiti air dan lokasi seharusnya dipandu berdasarkan perancangan sumber air kawasan. NPP 31, sumber air tanah dan kawasan tangkapan hujan harus dikenal pasti dan dilindungi dari aktiviti yang menyebabkan pencemaran dan pengurangan pengeluaran.

Polisi bidang perumahan, utiliti dan ICT dijelaskan berikut ini. NPP 32, seluruh perumahan bandar harus dilakukan perkhidmatan dengan sistem pemusatan rawatan pembetungan. NPP 33, seluruh perumahan bandar harus dilakukan perkhidmatan dengan sebuah jaringan pembuangan sampah sisa yang padu dan atau kemudahan pemulihan. NPP 34, kebergunaan tanah untuk parit utama, saliran air dan sungai seharusnya direka bentuk sebagai simpanan saliran atau sungai. NPP 35, sebagai modal strategis, perancangan generator elektrik dan distribusi utama harus disiapkan pada lokasi dengan bekalan yang boleh dipercayai dan handal kepada pengguna. NPP 36, ICT secara berpatutan harus disiapkan sebagai prioriti untuk seluruh perumahan. Kesemua polisi NPP 1-36 yang dibincangkan sebagai dasar untuk pelaksanaan perancangan fizikal nasional.

Mekanisme pelaksanaan memerlukan tanggung jawab institusi untuk penyiapan, pelaksanaan, monitoring dan kajian semula perancangan. Aktiviti persiapan perancangan, Monitoring dari perubahan guna tanah dan pelaksanaan polisi serta peninjauan kembali setiap lima tahun merupakan tanggung jawab pengarah umum pejabat perancangan bandar dan negara (the Director General of the Department of Town and Country Planning/DG DTCP). Dalam memikul tanggung jawab, pengarah umum memberikan kepercayaan terhadap kemampuan kepada sejumlah orang penyelenggara bandar mengikut Akta Perancangan Negara 1976 (town and country planning akta/TCPA) dan cadangan perancangan atau administrasi tenaga kerja dalam proses perancangan semasa seperti national physical Planning committee (NPPC), national physical Planning advisory committee (NPPAC), inter agency planning groups (IAPGs), dan technical working groups (TWGs).

Pelaksanaan rancangan, bagaimanapun memerlukan dukungan agen persekutuan dan negeri yang memiliki wakil rasmi untuk melaksanakan polisi perancangan fizikal nasional. Ini hal mustahak bahawa cadangan diterjemahkan dalam tindakan perancangan dan termasuk kemudian Perancangan Malaysia Lima Tahun (FYMP) terus pejabat economic planning unit (EPU), perbendaharaan dan majlis perbandaran perancangan pembangunan nasional (national development planning council/NDPC).

Perancangan fizikal nasional hendaknya diwujudkan dalam bentuk perancangan struktur. Satu kunci alat untuk pengawasan perancangan dan menjaga NPP adalah penubuhan unit pintar perancangan guna tanah (land use planning intelligent unit/LaPIS) untuk memberi pasti perubahan yang mujarab baik ruang mahupun data yang diperlukan untuk persiapan perancangan dan kajian semula.

Polisi NPP akan tetap dapat dilaksanakan tanpa sedikit kajian semula dan penggantian. Dalam melakukan kajian semula, DG DTCP akan percaya terhadap NPPC dan saran NPP com dan NPPAC. Faktor sukses tergantung pada penubuhan penggunaan istilah yang jelas rujukan pada pola yang diperlukan untuk kajian semula. IAPGs dan TWGs seharusnya juga ditubuhkan untuk memberikan pemasukan untuk kajian semula.

Kesimpulan rekomendasi untuk pelaksanaan perancangan fizikal nasional adalah perlunya penubuhan institusi untuk persiapan perancangan dan pengawasan. Ini termasuk penguatan bahagian perancangan fizikal nasional DTCP, penubuhan jawatankuasa NPP, NPPAC, berkaitan IAPGs dan TWGs, sebagai sebuah Institute penyelidikan Perancangan Ruang nasional untuk menjanakan maklumat dan memikirkan tentang perancangan fizikal wilayah dan nasional. Pelbagai kuasa persekutuan dan negeri diperlukan untuk menterjemahkan polisi ini ke dalam program dan projek termasuk di dalamnya ada FYMP. DG DTCP seharusnya membuat ahli yang tetap NDPC untuk memberi kepastian bahawa aspirasi NPP adalah penggabungan daripada bahagian FYMP. Penubuhan LaPiS pada DTCP dan Perancangan guna tanah rancangan struktur sistem pintar (SLAPiS) pada jabatan negeri perancangan bandar dan negara.

Source:
Persekutuan Department of Town and Country Planning. 2005. National Physical Plan. Persekutuan Department of Town and Country Planning, Ministry of Housing and Local Government. Malaysia.



Country - negara
State – negeri
District - daerah
Regional – wilayah tingkatan state
Area – kawasan tingkatan tempatan
County – wilayah, daerah

No comments: