Tuesday, October 21, 2008

KONTRAK SOSIAL

1957 YANG TERLUPAKAN


Kontrak sosial menjadi isu panas di Malaysia bersamaan dengan semakin dekatnya pemilihan Perdana Menteri Mac 2009 mendatang. Isu menjadi berbahaya apabila dibungkus dengan kepentingan politik masing-masing parti. Untuk itu Majlis Raja-raja memandang penting untuk mengadakan persidangan (yang jarang terjadi) untuk mengamankan kontrak sosial yang sudah menjadi kesepakatan sejak kemerdekaan Malaysia tahun 1957. Kontrak sosial yang dilanggar berakibat fatal bagi kemajuan Malaysia. Tulisan ini dibuat penulis untuk dapat memahami sejarah berdirinya lembaga di Malaysia yang berbeza dengan lembaga yang dikenal penulis selama ini di Indonesia.

Sejak kemerdekaan Malaysia 51 tahun yang lalu, Raja-raja Malaysia bersama beberapa parti seperti UMNO (mewakili bangsa Melayu), MCA (Malaysia Chinese Association), dan MIC (India) bersama negara British mengadakan kontrak sosial. Kontrak sosial ini bagi menghindari konflik kepentingan yang berbeza-beza bagi Malaysia yang multi etnik. Kontrak sosial ini menghasilkan lembaga yang menaungi kepentingan masing-masing, sekaligus masing-masing bangsa berkorban dengan pengorbanan yang besar. Kontrak sosial juga memberikan hak-hak istimewa ke masing-masing bangsa. Di samping pengorbanan besar, masing-masing ras untung dengan adanya kontrak sosial ini.

Salah satu isi kontrak sosial adalah adanya lembaga raja-raja di Semenanjung Malaysia yang berfungsi untuk menjaga kepentingan orang Melayu iaitu Agama Islam, Bahasa Melayu, dan Bangsa Melayu. Raja menjadi Yang Dipertuan Agung untuk menjaga segala kepentingan Melayu yang saat ini kalah dibandingkan dengan bangsa lain. Misal dari data pengangkaan Malaysia menunjukkan income per kapita bangsa Melayu lebih rendah dibandingkan dengan bangsa India dan China.

Selanjutnya kepada pendatang diberikan hak untuk bebas beragama sesuai dengan keyakinannya serta hidup di Malaysia. Hak ini dijamin kebebasannya oleh raja-raja, sehinggalah tidak perlu khuatir haknya dilanggar.

Kondisi saat ini seakan-akan ada tuntutan kebebasan (liberal) yang menyalahi kontrak sosial tersebut kerana ingin menghapuskan sistem lembaga raja-raja yang telah dibuat dengan perjuangan masa lampau. Tentu saja ini sangatlah menyinggung perasaan dan ini merupakan bentuk pelanggaran terhadap undang-undang.

Ada beberapa penyebab munculnya isu seperti ini antaranya kerana kesalahan sistem pendidikan yang diterapkan iaitu dengan adanya sistem pendidikan yang singular bagi kaum tertentu sehingga pelajar memiliki persepsi kebangsaan yang salah. Pelajar dimungkinkan memiliki kebanggaan ras tertentu yang keliru. Saat ini pelajar berada pada generasi keempat yang tidak mengetahui adanya kontrak sosial yang sentiasa mesti dijaga. Mereka cenderung memilih bebas seperti arus global yang saat ini melanda dunia.

Penyebab lainnya adalah kerana peran pengamat politik dan NGO (non government organisation) yang memberikan komentar yang membuat suasana semakin teruk. Dimungkinkan juga mereka memberikan analisis yang menguntungkan pihak-pihak tertentu sehingga isu lembaga ini mencuar.

Salah satu akibat dari pelanggaran kontrak sosial adalah munculnya isu lembaga ini. Adanya pihak yang merasa rugi dan hak-haknya dilanggar sehingga muncul rasa tidak nyaman di satu sisi. Bosnia Herzegovina, Perang Dunia ke-2, peperangan antara Eropah dengan bangsa Yahudi merupakan bentuk pelanggaran kontrak sosial dan atau tidak adanya kontrak sosial sehingga berakhir kerusuhan.

Salah satu bentuk penyimpangan terhadap kontrak sosial adalah penggunaan bahasa Inggeris untuk pengajaran beberapa kursus di sekolah. Itulah sebabnya beberapa kalangan keberatan dengan penggunaan bahasa lain sebagai bahasa pengantar.

Pemecahan Masalah

Pengalaman ini menjadi kes penting dalam studi penulis untuk memahami betapa penting lembaga sebagai wujud kontrak sosial. Lembaga Raja-raja/Sultan ini perlu dijelaskan dari generasi ke generasi berikutnya melalui sistem pendidikan Sekolah Kebangsaan. Sekolah kebangsaan perlu terus dijayakan sehingga menjadi pilihan favorite bagi pelajar dan tidak ada pilihan lain selain ke Sekolah Kebangsaan. Kerajaan (Persekutuan mahupun Negeri) perlu memberikan sokongan dana yang besar untuk memajukannya.

Adanya Sekolah Singular (bangsa tertentu) perlu diberi muatan kebangsaan yang baik dan secara bertahap perlu diganti dengan sekolah kebangsaan. Tentu ini pilihan berat tetapi pendidikan pengajaran harus berubah kalau ingin maju.

Pentingnya pelajaran sejarah diajarkan dengan lebih menarik dan terbebas dari muatan politik. Dengan demikian pelajar memahami sejarah kemerdekaan dan cara mengisi kemerdekaan serta belajar saling menghormati.

Kemudian, Rakyat Melayu mesti bersatu padu untuk mempertahankan Tamadun Melayu. Sikap hormat menghormati akan dapat mewujudkan suasana harmoni yang diidam-idamkan. Jadikan kontrak sosial sebagai falsafah dan Tamadun Melayu sebagai Pijakan. Untuk mewujudkan keamanan perlu terus mempertahankan kontrak sosial. Banyak contoh di dunia sebagai pelajaran agar tidak mencuba-cuba melanggar kontrak sosial. Pelajar dan pensyarah perlu menjayakan penggunaan bahasa Melayu dalam pengajaran.

Kepada para pengamat dan NGO untuk memberikan penilaian dengan spirit membangun sehingga tercipta atmosfera yang mampu mereda konflik dan mendorong kemajuan. Perlu menghindari pengamatan yang menguntungkan diri sendiri dan mengabaikan kepentingan bersama.

Penulis

Mochamad Rosul
Pelajar PhD Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)


Rujukan:
Radio 24 [21 Oktober 2008 pukul 3.00]Hasil sidang Raja-raja Melayu Oktober 2008.

2 comments:

Mochamad Rosul said...

yAAA SEMOGA SAJA PADA AKUR DAN MAN-AMAN SAHAJA

Mochamad Rosul said...

Yang penting tak ada huru hara, dan saling tenggang rasa